صفر تا صد ویزای شنگن

مقدمه

شاید خیلی‌ از ما علاقه داشته باشیم که به کشورهای زیبای اروپایی سفر کنیم، اما نمی‌دانیم چطور باید مجوز لازم برای این کار را بگیریم. در این مقاله قصد داریم به شما صفر تا صد ویزای شنگن را توضیح بدهیم که با استفاده از آن می‌توانید به ۲۸ کشور اروپایی که عضو “پیمان شنگن” هستند، سفر کنید. این مقاله شامل اطلاعات کاملی در مورد ویزای شنگن و انواع آن، شرایط و مدارک لازم برای اخذ ویزای شینگن، مراحل اخذ آن از طریق سفارت، کنسولگری یا آژانس‌های مجاز و همچنین نکات مهم قبل، حین و بعد از سفر با ویزای شنگن است؛ پس با یو کی اس ویزا همراه باشید.

ویزای شنگن چیست و چه کشورهایی را شامل می‌شود؟

ویزای شنگن یک نوع ویزای کوتاه‌مدت است که به ما اجازه می‌دهد تا به هر یک از کشورهای عضو منطقه شنگن، برای مدت حداکثر ۹۰ روز در هر ۱۸۰ روز، برای اهداف گردشگری، تجاری، دیدار خانوادگی، درمانی، فرهنگی و غیره سفر کنیم. ویزای شنگن رایج‌ترین نوع ویزا برای سفر به اروپا است. با داشتن این ویزا، می‌توانیم به‌صورت آزادانه به کشورهای عضو شنگن وارد شده، در آن‌ها جابجا و از آن‌ها خارج شویم. در محدوده شنگن هیچ‌گونه کنترل مرزی بین کشورهای عضو وجود ندارد.

کلمه  شنگن برگرفته از روستای شینگِن در لوکزامبورگ است که در سال ۱۹۸۵ توافق‌نامه‌ای بین پنج کشور اروپایی (آلمان، فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ و هلند) برای حذف کنترل مرزی بین آن‌ها در آنجا منعقد شد. این توافق‌نامه به‌مرورزمان گسترش پیدا کرد و تعداد کشورهای عضو آن به ۲۸ عدد رسید. لیست کشورهای عضو فضای شنگن به این شرح است:

اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس.

 انواع ویزای شنگن و مدت اعتبار آن‌ها

در مقاله صفر تا صد ویزای شنگن، انواع ویزای شنگن را بر اساس منظور سفر، تعداد ورود و خروج، مدت‌زمان سفر و کشور مقصد، مورد بررسی قرار داده‌ایم. در ادامه به انواع آن می‌پردازیم:

ویزای یک‌بار ورود: 

این نوع ویزا به ما اجازه می‌دهد که فقط یک‌بار به کشورهای شنگن وارد شویم و بعد از خروج دیگر نمی‌توانیم با همان ویزا دوباره وارد شویم.  این ویزا برای افرادی مناسب است که قصد دارند فقط یک کشور را بازدید کنند یا به‌صورت ترانزیت از محدوده شنگن عبور کنند.

ویزای چند بار ورود:

با ویزای چندبار ورود، در طول مدت اعتبار ویزا، به تعداد دلخواه به منطقه شنگن وارد و خارج شویم. این ویزا برای کسانی مناسب است که قصد دارند چندین کشور را بازدید کنند یا به‌صورت مکرر به کشورهای شنگن سفر کنند.

ویزای توریستی: 

ویزای توریستی نیز برای کسانی است که قصد دارند برای گردشگری، تفریح، بازدید از دوستان یا خانواده، شرکت در رویدادهای فرهنگی یا هنری یا هر منظور غیرتجاری دیگر به منطقه شنگن سفر کنند. این ویزا معمولاً برای مدت حداکثر ۹۰ روز صادر می‌شود.

ویزای ترانزیت فرودگاهی:

این ویزا به ما اجازه می‌دهد که از طریق فرودگاه‌های منطقه شنگن عبور کنیم و نمی‌توانیم به منطقه خارج از فرودگاه دسترسی داشته باشیم. این ویزا معمولاً برای مسافرانی است که قصد دارند با پرواز‌های ترانزیت، به کشورهای غیرشنگن سفر کنند.

ویزای کوتاه‌مدت: 

این نوع ویزا به ما اجازه می‌دهد که برای حداکثر ۹۰ روز در طول ۱۸۰ روز به یک یا چند کشور منطقه شنگن سفر کنیم. بسته به تعداد ورود به منطقه شنگن، این نوع ویزا دو زیرمجموعه مهم دارد:

ویزای تک ورود (C1):

فقط یک‌بار مجاز به ورود به منطقه شنگن هستیم. پس از خروج از آن، ویزای ما منقضی می‌شود.

ویزای دو ورود (C2):

دو بار مجاز به ورود به منطقه شنگن هستیم پس از دو بار خروج از آن، ویزای ما منقضی می‌شود.

نمونه ویزای شنگن

 شرایط و مدارک لازم برای اخذ صفر تا صد ویزای شنگن

برای اخذ ویزای شنگن، باید چندین شرط را داشته باشیم. این شرایط عبارت‌اند از:

  • گذرنامه معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار 
  • عکس رنگی جدید با پس‌زمینه سفید و با ابعاد استاندارد
  • توانایی مالی کافی برای پوشش هزینه‌های سفر و اقامت
  • هدف مشخص و قابل توجیه برای سفر
  • بلیط رفت‌وبرگشت یا رزرو آن
  • رزرو هتل یا محل اقامت
  • بیمه مسافرتی با حداقل پوشش ۳۰ هزار یورو
  • تأییدیه سلامت جسمانی و روانی
  • سابقه جرم، تحریم، رد ویزا یا اخراج از محدوده شنگن

علاوه بر این شرایط،  باید مدارک مربوط به نوع ویزای خود را نیز تهیه کنیم. این مدارک به شرح زیر هستند:

مدارک عمومی

این مدارک برای همه نوع ویزای شنگن لازم است:

  • فرم درخواست ویزا به زبان فارسی یا انگلیسی که به‌صورت کامل و صحیح پرشده و توسط خود درخواست‌کننده امضا شده باشد
  • گذرنامه اصلی با حداقل دو صفحه خالی و کپی تمام صفحات آن
  • عکس رنگی جدید با پس‌زمینه سفید و داشتن ابعاد استاندارد 
  • کپی کارت شناسایی یا شناسنامه
  • گواهی کار یا تحصیل یا بازنشستگی
  • اظهارنامه مالیاتی یا کپی کارت ملی
  • گزارش حساب بانکی‌های فعال شخص
  • اسناد منقول و غیرمنقول به نام متقاضی 
  • پرینت گردش حساب سه ماه گذشته

مدارک خاص بر اساس نوع ویزا

این مدارک بر اساس هدف سفر ما متفاوت هستند:

برای ویزای توریستی

 دعوت‌نامه از دوست یا خانواده در فضای شنگن (در صورت وجود)

 تأیید ثبت‌نام در تور گردشگری (در صورت وجود)

 رزرو بلیط قطار، اتوبوس، کشتی یا هر وسیله نقلیه دیگر (در صورت وجود)

برنامه سفر شما با ذکر کشورهای مقصد، تاریخ‌های ورود و خروج و محل‌های بازدید.

برای ویزای تجاری

  • دعوت‌نامه از شرکت سازمان یا نهاد در فضای شنگن با ذکر منظور سفرمدت‌زمان سفر هزینه‌های سفر و اقامت و نحوه پرداخت آن‌ها کپی قرارداد تجاری (در صورت وجود). 

یو کی اس ویزا قادر است به درخواست متقاضی دعوتنامه معتبر تجاری تهیه کند.

  •  پروانه کسب یا ثبت شرکت (در صورت وجود)
  • کارت بازرگانی (در صورت وجود)
  • اسناد حمل‌ونقل (در صورت وجود)

برای ویزای دانشجویی

  • تأیید ثبت‌نام در دانشگاه یا موسسه آموزش عالی 

مراحل اخذ صفر تا صد ویزای شنگن از طریق سفارت یا کنسولگری

اخذ ویزای شینگن از طریق سفارت یا کنسولگری، شامل مراحل زیر است:

پر کردن فرم درخواست ویزا

باید فرم درخواست ویزا را به زبان فارسی یا انگلیسی از سایت سفارت یا کنسولگری کشور مقصد دانلود کرده و به‌صورت کامل و صحیح پرکنیم. در این فرم، ما باید اطلاعات شخصی، تحصیلی، حرفه‌ای، مالی و سفر خود را وارد کنیم. همچنین باید نوع و مدت ویزای موردنظر خود را تعیین کنیم. پس از پر کردن فرم، ما باید آن را با خود به همراه  داشته و در زمان تحویل مدارک به سفارت یا کنسولگری، آن را امضاء کنیم.

تعیین وقت مصاحبه

باید با سفارت یا کنسولگری کشور مقصد تماس بگیریم و یک‌وقت مصاحبه تعیین کنیم. معمولاً ما باید حداقل دو هفته قبل از تاریخ موردنظر سفر خود، وقت مصاحبه رزرو کنیم. در بعضی از سفارت‌ها یا کنسولگری‌ها، می‌توانیم  وقت مصاحبه را از طریق سایت آن‌ها نیز رزرو کنیم.

پرداخت هزینه ویزا

 باید هزینه ویزای خود را قبل از تحویل مدارک به سفارت یا کنسولگری پرداخت کنیم. هزینه ویزای شنگن بستگی به نوع و مدت آن دارد. می‌توانیم هزینه ویزای خود را به‌صورت نقد، حواله بانکی، چک تضمین‌شده یا کارت اعتباری پرداخت کنیم.

نتیجه‌گیری:

اگر قصد دارید برای دیدار با خانواده یا دوستان و حتی شرکت در رویدادهای فرهنگی یا ورزشی و غیره به منطقه شنگن سفر کنید، باید در ابتدا نسبت به گرفتن ویزای شینگن اقدام کنید. 

برای گرفتن ویزای شینگن باتوجه به نوع و منظور سفر، می‌توانید ویزای مورد نظرتان را انتخاب و مدارک لازمی که در موردشان صحبت کردیم را به کنسولگری ارائه دهید. 

شما می‌توانید کلیه مراحل اخذ ویزای شنگن خود را به یو کی اس ویزا بسپارید.

پکیج‌های ویزای شنگن 

مدت زمان دریافت ویزا: ۶۰ روزه

349€

Normal

مدت زمان دریافت ویزا: ۳۰ روزه

549€

VIP

مدت زمان دریافت ویزا: ۷ روزه

1399€

VVIP

شما می‌توانید جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات در خصوص روند صفر تا صد ویزای شنگن از طریق راه‌های ارتباطی زیر با ما تماس بگیرید.

تماس تلفنی

مشاوره حضوری

مشاوره واتساپ