طرح کانادا برای افزایش مهاجرت باعث ایجاد ترس در میان طبقه سیاسی کبک شده است. و آنها می‌گویند که این تغییرات نفوذ استان کبک در کشور را کاهش داده و حفاظت از زبان فرانسه را دشوارتر می‌کند.

نمایندگان مجلس استانی روز چهارشنبه طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن طرح، کانادا برای میزبانی از ٥٠٠ هزار مهاجر دائمی در سال تا سال  ٢٠٢٥ آماده می‌شود، اما فرانسوی زبان‌های کبک با آن مخالف هستند. لازم به ذکر است که در این پیشنهاد ذکر شده است که «کبک در مورد مسائل مهاجرت خودش تصمیم گیرنده است.»

«فرانسوا لوگو»، نخست‌وزیر کبک ، روز سه‌شنبه گفت: «شکی در این نیست که کبک به دلیل نیاز به ادغام، اسکان و آموزش صحیح تازه واردان، طرح افزایش مهاجرت را پذیرفته است. اما ما با بقیه مناطق آمریکای شمالی متفاوت هستیم. حفاظت از زبان فرانسه برایمان مهم است و می‌خواهیم مطمئن شویم که تازه واردانمان نیز فرانسوی صحبت می‌کنند. زیرا همواره مردم کبک برای یادگیری زبان انگلیسی انگیزه قوی خواهند داشت.»

او می‌گوید که دولت او همچنین با ماموریت گروه لابی Century Initiative که امیدوار است جمعیت کانادا را تا سال ٢١٠٠ به ١٠٠ میلیون نفر برساند، مخالف است.

اهمیت اقتصادی

در همین حال، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، مدعی است که برنامه مهاجرتی دولتش، برای کاهش کمبود نیروی کار و ایجاد رشد ضروری است. کانادا در سال  ٢٠٢١ پذیرای ٤٠٥  هزار مهاجر دائمی و در سال ٢٠٢٢ میزبان ٤٣٧ هزار مهاجر بوده است.

کبک هدف سالانه خود را به حدود ٥٠ هزار مهاجر دائم در سال محدود کرده است. در حالی که لوگو گفته است که اهداف جدید مهاجرتی استان خود در هفته‌های آینده اعلام می‌کند. اما بارها تاکید کرده است که استان با استقبال از مهاجران بیشتر نمی‌تواند از فرانسوی‌زبان‌ها به درستی حمایت کند.

اما موضع در زمینه مهاجرت کبک را در تنگنا قرار داده است: سیاستمداران و صاحب نظران هشدار داده‌اند که در صورتی که جمعیت کبک نتواند به همان میزان جمعیت کشور رشد کند، نفوذ کبک در فدراسیون کشوری به ناچار کاهش خواهد یافت.

روز چهارشنبه، «پل سنت پیر پلاموندون»، رهبر حزب کبکوا، لوگو را در مورد موضعش درباره سیاست مهاجرت فدرال جدید با ارائه نظراتی همچون «یا کاهش تمرکز بر زبان فرانسه و کاهش بحران مسکن، یا از بین بردن وزن سیاسی کبک و احتمالا هر دو» به چالش کشید.

لوگو گفته است که اولویت او این است که مطمئن شود مهاجران به کبک همگی به زبان فرانسه صحبت می‌کنند و دولت او قوانینی را در این زمینه ارائه خواهد کرد.

او روز سه‌شنبه گفت: «در کوتاه‌مدت فوریت ما حفاظت از زبان فرانسه در کبک است. اما ما به تلاش برای محافظت از وزن سیاسی کبک در کانادا ادامه خواهیم داد.»

٥٠ هزار مهاجر در سال

ترودو روز چهارشنبه این موضوع را مطرح کرد که نفوذ سیاسی کبک می‌تواند با کاهش سهم آن از جمعیت کانادا کاهش یابد.

ترودو در حالی که در اتاوا به یک نشست گروهی می‌رفت گفت: «این استان حق دارد که درباره تعیین آستانه مهاجرت کبک تصمیماتی را اتخاذ کنند. اما ما از رشد اقتصادی و ایجاد مشاغل مناسب در سراسر کشور استقبال می‌کنیم».

در حالی که لوگو بر سر قدرت‌های مهاجرتی با اتاوا درگیر است، نخست وزیر همچنین با انتقادات زیادی در زمینه تعداد فزاینده مهاجران موقتی که در اهداف استانی گنجانده نشده‌اند، مواجه است.

تعداد رسمی آستانه مهاجرت کبک در حدود ٥٠ هزار نفر در سال تعیین شده است. اما احزاب اپوزیسیون می‌گویند که به دلیل افزایش تعداد افرادی که به عنوان نیروی کار موقت خارجی، نیروی کار ماهر یا دانشجویان وارد استان می‌شوند، تعداد واقعی این رفم بسیار بیشتر است.

لوگو به درخواست‌های مخالفان مبنی بر گنجاندن تعداد نیروهای کار موقت در برنامه‌های رسمی مهاجرت کبک پاسخی نداده است. اما گفته است که دولت او به دنبال راه‌حل‌های متفاوتی است تا اطمینان حاصل کند که این نیروهای کار نیز به زبان فرانسه مسلط باشند.